Main Article Content

Abstract

The purpose of this research is to analyze students' internal learning motivation at the  Madrasah Aliyah Waburense. The type of research in this research is descriptive quantitative. The data collection technique for this research uses a mixed questionnaire. The subjects of this research consisted of 62 students in grades XI and XII at the Madrasah Aliyah Waburense. This research instrument consists of 4 indicators with 22 statements. The results of research on students' internal learning motivation were obtained; (1) the percentage of indicators of desire and desire to succeed is 68.2%, namely the medium category (2) there are hopes and aspirations for the future, 82.02%, namely the high category (3) shows interest, 54.5%, namely the medium category ( 4) diligent in facing tasks 73.4% high category. Conclusion: Internal learning motivation for classes XI and XII at the Madrasah Aliyah Waburense produces an average percentage of 70.5% in the high category.

Keywords

internal learning motivation Students

Article Details

How to Cite
Sari, T. M., Ernawati, Saparuddin, & Rahmania Pamungkas. (2023). Analysis of Students’ Internal Learning Motivation in Biology Subjects at Madrasah Aliyah Waburense. Jurnal Penelitian Pendidikan, 15(2), 151–158. https://doi.org/10.21137/jpp.2023.15.2.8

References

  1. Akbar, R., Afifah, N., & Lestari, R. (2017). Analisis Motivasi Belajar Siswa Kelas XIIPA Pada Mata Pelajaran Biologi Di SMAN 1 Rambah Hilir. Jurnal Mahasiswa Prodi Biologi UPP, 1(1), 1–6.
  2. Aliyah Agnezi, L., Dini, A., Anggrain, R., & Maya, W. A. (2017). Analisis motivasi belajar siswa kelas VIIB SMPN 17 Kota Jambi pada mata pelajaran IPA. Quantum Jurnal Inovasi Pendidikan Sains, 8(2), 2550–0716.
  3. Amin, E. V., Andayani, Y., & Sukib, S. (2018). Hubungan Antara Minat Belajar dan Kebiasaan Belajar Terhadap Hasil Belajar Kimia Siswa Kelas XI IPA SMA Mataram Tahun Ajaran 2017/2018. Chemistry Education Practice, 1(1), 13. https://doi.org/10.29303/cep.v1i1.884
  4. Ayu Lestari, E., Abadi, S., & Nawawi, S. (2023). Analisis Aktivitas Belajar Dan Level Kognitif Siswa Pada Materi Bakteri. Best Journal (Biology Education Science & Technology), 6(1), 148–154.
  5. Budiariawan, I. P. (2019). Hubungan Motivasi Belajar Dengan Hasil Belajar Pada Mata Pelajaran Kimia. Jurnal Pendidikan Kimia Indonesia, 3(2), 103. https://doi.org/10.23887/jpk.v3i2.21242
  6. Cleopatra, M. (2015). Pengaruh Gaya Hidup dan Motivasi Belajar terhadap Prestasi Belajar Matematika. Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA, 5(2), 168–181. https://doi.org/10.30998/formatif.v5i2.336
  7. Dewi, V. R., Syamsuri, S., & Khaerunnisa, E. (2019). Karakteristik Motivasi Ekstrinsik Dan Intrinsik Siswa SMP Dalam Belajar Matematika. Jurnal Penelitian Pengajaran Matematika, 1(2), 116. https://doi.org/10.48181/tirtamath.v1i2.7145
  8. Djamarah, S. B. (2008). Psikologi Belajar. PT Rineka Cipta.
  9. Emda, A. (2018). Kedudukan Motivasi Belajar Siswa Dalam Pembelajaran. Lantanida Journal, 5(2), 93–196. https://doi.org/10.22373/lj.v5i2.2838
  10. Firdaus Daud. (2012). Pengaruh Kecerdasan Emosional (EQ) dan Motivasi Belajar terhadap Hasil Belajar Biologi Siswa SMA 3 Negeri Kota Palopo Firdaus Daud. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 19(2), 243–255.
  11. Laras, S. A., & Rifai, A. (2019). Pengaruh Minat dan Motivasi Belajar Terhadap Hasil Belajar Peserta Didik di BBPLK Semarang. Jurnal Eksistensi Pendidikan Luar Sekolah (E-Plus), 4(2), 121–130. https://jurnal.untirta.ac.id/index.php/E-Plus/article/view/7307
  12. Lutviana, D., Miswari, M., & Wijayanti, E. (2021). Analisis Motivasi Belajar Internal Siswa Pada Mata Pelajaran Biologi Di Kota Semarang. Center Of Education Journal (CEJou), 2(01), 12–20. https://doi.org/10.55757/cejou.v2i01.13
  13. Makatita, S. H., & Azwan, A. (2021). Pengaruh Motivasi Belajar Terhadap Prestasi Belajar Siswa Kelas X Mia Sma N 2 Namlea. Biosel: Biology Science and Education, 10(1), 34–40. https://doi.org/10.33477/bs.v10i1.1521
  14. Mulyaningsih, I. E. (2014). Pengaruh Interaksi Sosial Keluarga, Motivasi Belajar, dan Kemandirian Belajar terhadap Prestasi Belajar. Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 20(4), 441–451. https://doi.org/10.24832/jpnk.v20i4.156
  15. Oktiani, I. (2017). Kreativitas Guru dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Peserta Didik. Jurnal Kependidikan, 5(2), 216–232. https://doi.org/10.24090/jk.v5i2.1939
  16. Purdie, N., & Hattie, J. (2002). Assessing students’ conceptions of learning. Australian Journal of Educational and Developmental Psychology, 2(2002), 17–32.
  17. Rahman, S. (2021). Pentingnya Motivasi Belajar Dalam Meningkatkan Hasil Belajar. Pascasarjana Universitas Negeri Gorontalo Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Dasar, November, 289–302.
  18. Rini, C. P. (2018). Motivasi Belajar Siswa Dalam Pembelajaran IPA Siswa Kelas IV Mi Daarul Ilmi Kabupaten Tangerang. JTIEE (Journal of Teaching in Elementary Education), 2(2), 153–159.
  19. Solina, W., Erlamsyah, E., & Syahniar, S. (2013). Hubungan Antara Perlakuan Orangtua Dengan Motivasi Belajar Siswa Disekolah. Konselor Jurnal Ilmiah Konseling, 2(1), 289–294. https://doi.org/10.24036/02013211247-0-00
  20. Sulfemi, W. B. (2018). Hubungan Motivasi Belajar dengan Hasil Belajar IPS di SMP Kabupaten Bogor. Edutecno: Jurnal Pendidikan Dan Administrasi Pendidikan, 8(2), 1–12.
  21. Sumiati, S. (2018). Peranan Guru Kelas Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa. TARBAWI : Jurnal Pendidikan Agama Islam, 3(02), 145–164. https://doi.org/10.26618/jtw.v3i02.1599
  22. Uno, H. B. (2016). Teori motivasi dan pengukurannya. PT. Bumi Aksara.