Main Article Content

Abstract

This study aims to determine how high the level of learning difficulties of students at SMPN 2 Pomala in learning physical education. This study uses quantitative descriptive research using a survey method with a cross-sectional type. The population in this study were SMPN 2 Pomalaa students who had a total of 140 students from class VII to class IX. Sample withdrawal was carried out by means of Simple rendom sampling (drawing) So the sample in this study amounted to 30 students. The results showed that the level of difficulty in learning physical education in students of SMPN 2 Pomalaa showed that 2 students (6.7%) of students who had difficulty learning physical education in the very low category, 13 students (43.3%) in the low category, 15 students (50.0%) in the medium category, 0 students (0.0%) in the high category, and 0 students (0.0%) in the very high category. The results of this study are expected to be the basis for choosing a learning model that can overcome the level of physical education learning difficulties experienced by students.

Keywords

learning difficulties physical education cross sectional kesulitan pembelajaran pendidikan jasmani cross sectional

Article Details

How to Cite
Haris, I., Yulianto, A. G., Ernawati, E., & Akbar, M. (2023). Tingkat Kesulitan Pembelajaran Pendidikan Jasmani: Studi Cross Sectional Pada Siswa SMPN 2 Pomala . Jurnal Penelitian Pendidikan, 15(2), 130–140. https://doi.org/10.21137/jpp.2023.15.2.6

References

  1. Abdurrahman, S., & Kibtiyah, A. (2021). Strategi Mengatasi Masalah Kesulitan Belajar Siswa Dengan Memahami Gaya Belajar Siswa (Studi Kasus Di Ma Al-Ahsan Bareng). Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(3), 6444–6454.
  2. Aguss, R. M. (2020). Pengembangan Model Permainan Sepatu Batok untuk PembelajaranSepak Bola Pendidikan Jasmani, Olahraga dan Kesehatan SiswaSekolah Dasar. SPORT-Mu: Jurnal Pendidikan Olahraga, 1(01), 43–53.
  3. Akbar, J. F. (2021). Kemampuan Kreativitas Guru Penjas terhadap Proses Pembelajaran Penjas di SMA. Journal of Education and Sport Science, 2(1).
  4. Blegur, J., Lumba, A. J. F., & Ngongo, M. (2023). Tracing physical education teachers’ teaching difficulties in online era using teaching skill indicators. Pegem Journal of Education and Instruction, 13(1), 125–134.
  5. Dewi, C., Windoro, D., & Pura, D. N. (2021). Management of Physical Education Facilities and Infrastructure. Journal of Education Technology, 5(2), 291–297.
  6. Gusnarib, G., & Rosnawati, R. (2021). Teori-teori belajar dan pembelajaran. Adab.
  7. Gustiawati, R., Fahrudin, F., & Stafei, M. M. (2014). Implementasi model-model pembelajaran penjas dalam meningkatkan kemampuan guru memilih dan mengembangkan strategi pembelajaran penjasorkes. Majalah Ilmiah SOLUSI, 1(03).
  8. Handoko, T. (2016). Kreativitas Guru Pendidikan Jasmani Olahraga dan Kesehatan dalam Menyikapi Keterbatasan Sarana dan Prasarana Penjas di Madrasah Aliyah Se-Kabupaten Magelang. Pendidikan Jasmani Kesehatan Dan Rekreasi, 3(3).
  9. Haris, I. N. (2016). Pengaruh model pembelajaran kooperatif tipe STAD terhadap sikap tanggung jawab. Biormatika: Jurnal Ilmiah Fakultas Keguruan Dan Ilmu Pendidikan, 2(01).
  10. Haris, I. N. (2018). Model pembelajaran peer teaching dalam pembelajaran pendidikan jasmani. Biormatika: Jurnal Ilmiah Fakultas Keguruan Dan Ilmu Pendidikan, 4(1), 1–8. www.ejournal.unsub.ac.id/index.php/FKIP/article/download/191/170
  11. Iyakrus, I. (2018). Pendidikan Jasmani, Olahraga Dan Prestasi. Altius: Jurnal Ilmu Olahraga Dan Kesehatan, 7(2).
  12. Lestari, S., & Rohani, R. (2017). Penanaman Karakter peduli sosial di Sekolah Menengah Pertama Negeri 1 Tangaran Kabupaten Sambas. Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan, 1(2).
  13. Lubis, D. A., Hasairin, A., & Rengkap, R. (2018). Analisis Kesulitan Belajar Siswa Pada Materi Jamur Di Kelas X Ipa Sma N 1 Batang Kuis. Jurnal Pelita Pendidikan, 5(3).
  14. Nasution, H. (2021). Kerja Sama Guru BK dan Guru Mata Pelajaran Dalam Mengatasi Masalah Kesulitan Belajar Siswa di MAN 1 Medan. Universitas Islam Negeri Sumatera Utara.
  15. Risyanto, A. (2016). Hubungan Motivasi Belajar Siswa Dengan Hasil Belajar Pendidikan Jasmani. Biormatika: Jurnal Ilmiah Fakultas Keguruan Dan Ilmu Pendidikan, 2(01).
  16. Roni, R., Haris, I. N., & Risyanto, A. (2018). Pengaruh Latihan Small-Sided Games Terhadap Ketepatan Umpan (Passing) Pada Pemain Sepak Bola Mahardhika FC. Biormatika: Jurnal Ilmiah Fakultas Keguruan Dan Ilmu Pendidikan, 4(02), 218–226.
  17. Sahid, D. R., & Rachlan, E. R. (2019). Pengelolaan Fasilitas Pembelajaran Guru dalam Meningkatkan Mutu Pembelajaran Pendidikan Jasmani di Sekolah Menengah Kejuruan (SMK). Indonesian Journal of Education Management & Administration Review, 3(1), 24–39.
  18. Setiawan, I. M. (2021). Ketersediaan Guru, Sarana dan Prasarana Pembelajaran Pendidikan Jasmani Olahraga dan Kesehatan di Sekolah Dasar. Jurnal Ilmu Keolahragaan Undiksha, 9(1), 18–24.
  19. Shen, B. (2014). Outside‐school physical activity participation and motivation in physical education. British Journal of Educational Psychology, 84(1), 40–57.
  20. Slameto, S. (2016). Supervisi pendidikan oleh pengawas sekolah. Kelola: Jurnal Manajemen Pendidikan, 3(2), 192–206.
  21. Soares, D. B., Porto, E., Marco, A. de, Azoni, C. A. S., & Capelatto, I. V. (2015). Influence of the physical activity on motor performance of children with learning difficulties. Revista CEFAC, 17, 1132–1142.
  22. Suharwati, S., & Sukoco, P. (2019). Faktor-Faktor Kemalasan Peserta Didik Mengikuti Pembelajaran Senam Lantai di SD Negeri Mentel II Kecamatan Tanjungsari Kabupaten Gunungkidul. PGSD Penjaskes, 8(2).
  23. Sukendra, I. K., & Atmaja, I. (2020). Instrumen Penelitian.
  24. Wilandika, E., & Rumini, R. (2020). Kelayakan Sarana dan Prasarana Olahraga Prestasi di SMA Negeri se-Kabupaten Pemalang Tahun 2019. Indonesian Journal for Physical Education and Sport, 1(2), 471-â.
  25. Yulianto, A. G., Hendrayana, Y., & Mahendra, A. (2023). Analysis of Intentionally Structured Programs to Improve Life Skills Through Out of School Activities. JUARA: Jurnal Olahraga, 8(1), 73–89.
  26. Yulianto, A., Risyanto, A., Mudian, D., & Haris, I. N. (2021). Profil Tingkat Kebugaran Jasmani Antara Siswa yang Bersekolah di Kota (SMPN 1 Purwakarta) dan di Desa (SMPN 2 Cibatu) di Kabupaten Purwakarta. Biormatika: Jurnal Ilmiah Fakultas Keguruan Dan Ilmu Pendidikan, 7(2), 137–146.