Main Article Content

Abstract

This article is a literature review on humanistic learning theory in elementary mathematics learning. The concept of learning that is carried out by humanism is to humanize humans, and emphasizes the process rather than the learning outcomes. Humanistic theory is basically a learning concept that provides an explanation of how to humanize students and actualize all the potential abilities of each student to deal with changes in the surrounding environment. This theory assumes that learning will be meaningless if there is coercion in it. This study discusses: (1) what is humanistic learning theory? (2) What is elementary mathematics learning? (3) How is elementary mathematics learning based on humanistic learning theory?

Keywords

humanistic learning theory, elementary mathematics learning teori belajar humanistic, pembelajarn matematika SD

Article Details

How to Cite
Alkhasanah, N., Wahyuni, S., & Fauziati, E. (2022). Teori Belajar Humanistik dalam Pembelajaran Matematika SD . Jurnal Penelitian Pendidikan, 14(2), 81–89. https://doi.org/10.21137/jpp.2022.14.2.2

References

  1. Andi Setiawan (2017) Belajar dan Pembelajaran, (Ponorogo : Uwais Inspirasi Indonesia)
  2. Arbayah. . Model Pembelajaran Humanistik. Dinamika Ilmu Jurnal Vol 13. No. 2, Desember, 2013
  3. Budi Agus Sumantri dan Nurul Ahmad, Teori Belajar Humanistik dan Implikasinya Terhadap Pembelajaran Pendidikan Agama Islam, Jurnal UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta, Volume 3 Nomor 2 September 2019
  4. https://www.materikonseling.com/2021/11/biografi-carl-rogers.html online diakses tanggal 24 Oktober 2022
  5. Irham, M., & Wiyani, A. N. (2016). Psikologi pendidikan: Teori dan aplikasi dalam proses pembelajaran (Ketiga). Ar-Ruzz Media.
  6. Karso, H. (2013). Pembelajaran Matematika di SD. Jakarta: Universitas Terbuka
  7. Mita Hapsari Jannah , Suyoto. INOVASI MULTIMEDIA PEMBELAJARAN HUMANIS UNTUK MATEMATIKA SEKOLAH DASAR. Seminar Nasional Pendidikan Dasar (Sepeda) Pgsd Fkip Universitas Pasundan ISBN : 9 - 789798 - 793974 BANDUNG, 15 NOVEMBER 2018
  8. Nailil Maslukiyah, Prasetio Rumondor. Implementasi Konsep Belajar Humanistik pada Siswa dengan Tahap Operasional Formal di SMK Miftahul Khair. Jurnal PSIKOLOGIKA Volume 25 Nomor 1 Januari 2020.
  9. Ni Nyoman Perni. PENERAPAN TEORI BELAJAR HUMANISTIK DALAM PEMBELAJARAN. ADI WIDYA: Jurnal Pendidikan Dasar Volume. 3, Nomor 1 Oktober 2018 ISSN: 2527-5445.
  10. Qodir, Abd. Teori Belajar Humanistik dalam meningkatkan prestasi belajar siswa. Jurnal Pedagogik, Vol. 04 No. 02, Juli-Desember 2017
  11. Rachmawati, T. (2015). Teori Belajar dan Proses Pembelajaran yang Mendidik. Gava Media. Raiz, E. (2012). Kamus Ilmiah Populer. Pustaka Belajar
  12. Sebastianus Fedi , Valeria . Kurnila , Vera Dewi Susanti , Ririn Hutneira , Rochmad , Isnarto. Pembelajaran Matematika Berbasis Filsafat Humanis. Jurnal Pendidikan Tambusai Volume 5 Nomor 3 Tahun 2021
  13. Sela saputri, Pentingnya Menerapkan Teori Belajar Humanistik dalam Pembelajaran untuk Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik Pada Jenjang Sekolah Dasar. Journal of Basic Education. Volume 3 Nomor 1 (2022) Pages 47 – 59
  14. Suprihatiningrum, Jamil, Strategi Pembelajaran: Teori dan Aplikasi, Yogyakarta: Ar-Media, 2013.
  15. Tatag Yuli Eko Siswono. PEMBELAJARAN MATEMATIKA YANG REALISTIK-HUMANISTIK. EDU-MAT Jurnal Pendidikan Matematika, Volume 5, Nomor 1, April 2017, hlm 1 – 13
  16. Teori Belajar Humanistik: Pengertian dan Implementasinya. Online https://www.gramedia.com/literasi/teori-belajar-humanistik/ diakses tanggal 21 Oktober 2022
  17. Utami, Erna. Teori Belajar Humanistik dan Implementasinya Dalam Pelajaran Pendidikan Agama Aslam. jurnal mudarrisuna Vol. 10 No. 4 Oktober-Desember 2020
  18. Wahana, Paulus. 2016. Filsafat Ilmu Pengetahuan. Penerbit: Pustaka Diamond, Yogyakarta
  19. Wijayanti, Dwi. 2016. Pendidikan yang Memanusiakan Manusia (Konsep Karakter Warga Negara Ideal Ki Hadjar Dewantara). Prosising Konferensi Kewarganegaraan Ke 2. Yogyakarta: Fakultas Ilmu Sosial UNY
  20. Zul Anwar. PELAKSANAAN PEMBELAJARAN MATEMATIKA DI SEKOLAH DASAR. JURNAL PENELITIAN ILMU PENDIDIKAN, Volume 5, Nomor 2, September 2012