Main Article Content

Abstract

The purpose of this study was to determine the extent of the influence of the experimental method on the learning outcomes of fourth grade students of MI Nurul HUDA Sukaraja in completing the tasks listed in the book theme 3 sub-theme 1. The approach applied in this study was a quantitative approach with an experimental method. This research was conducted at MI Nurul Huda, precisely in class IV with a population of 60 people and a sample of 30 people. Student learning outcomes in theme 3 sub-theme 1 Hewan dan Tumbuhan di Lingkungan Rumahku which apply the Experimental method at MI Nurul Huda Sukaraja totaling 30 students, the smallest student average score is 75 and the largest is 100. Student learning outcomes for class IV theme 3 sub-theme 1 which did not apply the Experimental method at MI Nurul Huda Sukaraja, totaling 30 students, the smallest student learning outcome score was 55 and the largest was 85 with an average score of 65.6. The results of testing the hypothesis that there is a significant influence between the experimental method on learning outcomes in theme 3 sub theme 1 MI Nurul Huda Sukaraja.

Article Details

How to Cite
Nasya, N. A., Wahyuni, D. F., Efendi, U., & Triadinda, M. . (2022). Pengaruh Penerapan Metode Eksperimen terhadap Hasil Belajar Siswa. Jurnal Penelitian Pendidikan, 14(2), 111–118. https://doi.org/10.21137/jpp.2022.14.2.5

References

  1. Asda Putri, E. (2017). MENINGKATKAN KEAKTIFAN SISWA MELALUI METODE EKSPERIMEN PADA MUATAN PELAJARAN IPA DI KELAS IV SD NEGERI 47/IV KOTA JAMBI.
  2. Danuri, & Maisaroh, S. (2019). METODOLOGI PENELITIAN.
  3. Emda, A. (2017). LABORATORIUM SEBAGAI SARANA PEMBELAJARAN KIMIA DALAM MENINGKATKAN PENGETAHUAN DAN KETRAMPILAN KERJA ILMIAH. In Lantanida Journal (Vol. 5, Issue 1).
  4. Fakhrurrazi, O. : (2018). HAKIKAT PEMBELAJARAN YANG EFEKTIF. In Jurnal At-Tafkir: Vol. XI (Issue 1).
  5. Fikri, M. (2017). KONSEP PENDIDIKAN ISLAM; Pendekatan Metode Pengajaran.
  6. Haryati, S. (2012). RESEARCH AND DEVELOPMENT(R&D) SEBAGAI SALAH SATUMODEL PENELITIAN DALAMBIDANG PENDIDIKAN.
  7. Juniati, E. (2017). PENINGKATKAN HASIL BELAJAR MATEMATIKA MELALUI METODE DRILL DAN DISKUSI KELOMPOK PADA SISWA KELAS VI SD.
  8. Mariyana, M. (2022). PENGEMBANGAN PROFESIONALISME GURU. https://www.researchgate.net/publication/360235454
  9. Nurdyansyah, & Toyiba, F. (2018). PENGARUH STRATEGI PEMBELAJARAN AKTIF TERHADAP HASIL BELAJAR PADA MADRASAH IBTIDAIYAH.
  10. Nurfirdaus, N., & Risnawati. (2019). STUDI TENTANG PEMBENTUKAN KEBIASAAN DAN PERILAKU SOSIAL SISWA (STUDI KASUS DI SDN 1 WINDUJANTEN). http://jurnal.upmk.ac.id/index.php/lensapendas
  11. Okpatrioka, & Nusantari, A. (2022). Penerapan Metode Eksperimen pada Mata Pelajaran IPA Materi Sifat Cahaya SEKOLAH DASAR (STUDI DESKRIPTIF KUALITATIF MELALUI LIBRARY RESEARCH). JURNAL ILMIAH PENDIDIKAN, 1.
  12. Rasyid, M. A., Pelaksanaan, P., & Eksperimen, M. (2017). PENGARUH PELAKSANAAN METODE EKSPERIMEN TERHADAP HASIL BELAJAR IPA SISWA SDN 38 KOLAI KABUPATEN ENREKANG EFFECT OF IMPLEMENTATION OF EXPERIMENTAL METHOD ON THE LEARNING RESULT OF SDN 38 KOLAI REGENCY OF ENREKANG.
  13. Safitri, S. (2018). HUBUNGAN GAYA BELAJAR DENGAN PEMAHAMAN KONSEP SISWA PADA MATA PELAJARAN BAHASA INDONESIA DI MADRASAH IBTIDAIYAH AHLIYAH 4 PALEMBANG SKRIPSI SARJANA S1.
  14. Sagala, S. (2015). MANAJEMEN DAN KEPEMIMPINAN PENDIDIKAN PONDOK PESANTREN. JURNAL TARBIYAH, 22(2).
  15. Sodik, M., Farhan Dafik Sahal, Y., & Herlina, N. H. (2019). Pengaruh Kinerja Guru dalam Pelaksanaan Pembelajaran terhadap Prestasi Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Alquran Hadis. Jurnal Penelitian Pendidikan Islam, 7(1), 97. https://doi.org/10.36667/jppi.v7i1.359
  16. Wijaya Nasution, C., & Manullang, D. (2018). KEDUDUKAN METODE PENGAJARAN DALAM PROSES KEGIATAN BELAJAR MENGAJAR.