Main Article Content

Abstract

This research aims to determine the influence of independent learning and structure sense abilities on mathematical connection abilities in students at SMK Negeri 2 Pacitan. The research method used is a quantitative approach with an ex-post facto type of research. Data was collected through questionnaires and test instruments. The data analysis used is simple linear regression analysis and simple linear analysis. The results of the research show that independent learning has no effect on students' mathematical connection abilities, while structure sense abilities have a significant effect on students' mathematical connection abilities. However, together independent learning and structure sense abilities influence students' mathematical connection abilities.

Keywords

Kemandirian Belajar, Kemampuan Structure Sense, Kemapuan Koneksi Matematis Learning Independence, Structure Sense Ability, Mathematical Connection Ability

Article Details

How to Cite
Widiantari, R., Apriyani, D. C. N., & Susanto, H. P. (2025). Analisis Pengaruh Kemandirian Belajar dan Kemampuan Structure Sense Terhadap Kemampuan Koneksi Matematis Pada Siswa Smk Negeri 2 Pacitan. Jurnal Edumatic: Jurnal Pendidikan Matematika, 6(1), 26–35. https://doi.org/10.21137/edumatic.v6i1.1429

References

  1. Apsari, R. A. (2015). Pembelajaran Pra-Aljabar dengan Mengggunakan Penelusuran Pola Tervisualisasi untuk mengembangkan Kemampuan Berpikir Aljabar Siswa Kelas V Sekolah Dasar. Prosiding Seminar Nasional MIPA UNDIKSHA .
  2. Junarti, Sukestiyarno, Y., Mulyono, & Dwidayati, N. (2020). Proses Structure Sense dari Kemandirian Belajar dalam Membangun Kemampuan Koneksi Matematika Materi Grup (E. Santoso, Ed.; 1st ed.). CV. Confident (Anggota IKAPI Jabar).
  3. Lestari, E. E., Darmansyah, D., & Desyandri, D. (2022). Analisis Implementasi Kurikulum Merdeka di Sekolah Penggerak SDN 12 Padanglua Kecamatan Bunuhampu Kabupaten Agam. Jurnal IKA PGSD (Ikatan Alumni PGSD) UNARS, 12(2), 131–138.
  4. Marpaung, F. N., Nadeak, B., & Naibaho, L. (2023). Teknik Peningkatan Mutu Pendidikan. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 5(1), 3761–3772.
  5. Millaty, V. N. (2021). Pengaruh Kemandirian Belajar terhadap Kemampuan Koneksi Matematis Siswa pada Materi Segiempat. Didactical Mathematics, 3(1), 33–40. https://doi.org/10.31949/dm.v3i1.1020
  6. Muharomi, L. T., & Afriansyah, E. A. (2022). Kemampuan Koneksi Matematis dan Kemandirian Belajar Siswa pada Materi Sistem Persamaan Linear Dua Variabel. Leibniz: Jurnal Matematika, 2(2), 45–64. https://doi.org/10.59632/leibniz.v2i2.174
  7. Nuritha, C., & Tsurayya, A. (2021). Pengembangan Video Pembelajaran Berbantuan Geogebra untuk Meningkatkan Kemandirian Belajar Siswa. 05(01), 48–64.
  8. Pristiwanti, D., Badariah, B., Hidayat, & Dewi, R. S. (2022). Pengertian Pendidikan. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 4(6).
  9. Ratna, & Arman Yahya. (2022). Kecemasan Matematika terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa Kelas XI. PLUSMINUS: Jurnal Pendidikan Matematika, 2(3), 471–482.
  10. Riyani, D. D. S., Singgih, M. N. A., Wahidah, Z., & Widodo, E. (2021). Analisis Pengaruh Mobilitas Penduduk terhadap Kasus Covid-19 Selama Masa Pandemi di Indonesia Menggunakan Regresi Linier Berganda. Jurnal Teknologi, 14(2), 106–113. https://doi.org/10.34151/jurtek.v14i2.3636
  11. Susanto, H. P. (2016). Analisis Hubungan Kecemasan, Aktivitas, dan Motivasi Berprestasi dengan Hasil Belajar Matematika Siswa. Beta Jurnal Tadris Matematika, 9(2), 134. https://doi.org/10.20414/betajtm.v9i2.10
  12. Susanto, H. P., Meifiani, N. I., Purnamasari, M. I., Kusuma, M., Noviantari, I., Sumin, & Prasetyo, T. D. (2023). INTRODUCING SOFTWARE STATISTIKA SEDERHANA SERI ANALISIS REGRESI (3SAR). International Conference on Learning and Education (ICLE), 285–292. https://prosiding.stkippacitan.ac.id/index.php/icle/article/download/36/67

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>