Main Article Content

Abstract

This research examines the numeracy skills of high school students in Pacitan Regency based on the 2024 education report. The analysis results indicate a significant improvement in overall numeracy scores, reaching 83.62%, which is a 22.05% increase from the previous year. Numeracy proficiency distribution shows that a majority of students (61.64%) have met or exceeded competency standards. Further analysis reveals enhancements across all mathematical competency domains, including numbers, algebra, geometry, and data. These findings reflect the effectiveness of educational strategies implemented in Pacitan Regency in enhancing students' understanding of diverse mathematical concepts. The implications of this study underscore the importance of reinforcing evidence-based educational strategies to improve mathematics education quality at the high school level. Thus, this research not only provides a comprehensive overview of students' numeracy skills in Pacitan Regency but also lays the groundwork for developing more effective educational policies in the future.

Article Details

How to Cite
Yuniarti, D. A. (2024). Analysis of High School Students Numeracy Ability Based on the Results of the Pacitan Regency Education Report: Analisis Kemampuan Numerasi Siswa SMA Berdasarkan Hasil Laporan Pendidikan Kabupaten Pacitan . JURNAL EDUMATIC, 5(2), 36–45. https://doi.org/10.21137/edumatic.v5i2.1268

References

  1. Aien, N., & Erita, S. (2024). Analisis Kesalahan Konsep Matematis Siswa dalam Menyelesaikan Soal Cerita Kelas VIII Smpn 1 Sungai Penuh. Edumatic, 5(1), 1–8. https://doi.org/10.21137/edumatic.v5i1.963
  2. Ali, N. N., & Ni’mah, K. (2023). Analisis Kemampuan Peserta Didik Dalam Menyelesaikan Soal Geometri Pada Asesmen Kompetensi Minimum-Numerasi. Jurnal Ilmiah Matematika Realistik (JI-MR, 4(2), 267–274.
  3. Ariani Finda Yuniarti, D., Wega Intyanto, G., Setyani Pawening, A., Komputer dan Jaringan, P., Komunitas Negeri Pacitan, A., & Laksana Studio Produksi, T. (2022). DGMATH: Media Digital Matematika Berbasis Android untuk Siswa Sekolah Dasar Materi Operasi Bilangan Menggunakan Metode RnD DGMATH: Android-Based Mathematics Digital Media for Elementary School Students Materials on Numbers Operations Using the RnD Method. 12(April).
  4. Itaria, & Somantri. (2020). Jurnal manajer pendidikan. Jurnal Manajer Pendidikan, 15(03), 1–9.
  5. Katherina Estherika, A., & Setianingsih, R. (2022). ANALISIS KEMAMPUAN NUMERASI SISWA SMA DALAM MENYELESAIKAN SOAL ASESMEN KOMPETENSI MINIMUM (AKM) Katherina Estherika Anggraini Rini Setianingsih. Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 11(3), 837–849.
  6. Nurhayati, N., Asrin, A., & Dewi, N. K. (2022). Analisis Kemampuan Numerasi Siswa Kelas Tinggi dalam Penyelesaian Soal Pada Materi Geometri di SDN 1 Teniga. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 7(2b), 723–731. https://doi.org/10.29303/jipp.v7i2b.678
  7. Prianggono, A., Ariani Finda Yuniarti, D., Setiyani Pawening, A., Komputer dan Jaringan, P., Komunitas Negeri Pacitan, A., & Laksana Studio Produksi, T. (n.d.). Penerapan Model Project Based Learning Berbasis DGMATH untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Sekolah Dasar Implementation of DGMATH-based Project Based Learning Model to Improve Elementary School Students’ Learning Motivation.
  8. Prianggono, A., & Yuniarti, D. A. F. (2023). Analisis Motivasi Belajar Siswa Dalam Pembelajaran Problem Based Learning Berbasis DGMATH Pada Materi Operasi Bilangan. Jurnal Pendidikan Matematika Indonesia, 8(1), 1–10.
  9. Puspitasari, A., Alyamama, D. katrin, & Anggita, W. D. (2023). Analisis Kemampuan Numerasi Siswa Dalam Soal Pengolahan Data Matematika Pada Kelas 5 Sekolah Dasar. Confrence of Elementary Studies, 2, 19–31. http://prosiding.unipma.ac.id/index.php/KID
  10. Rapor, M., Di, P., & Kabupaten, S. D. N. (2024). 1 2 3 4. 09.
  11. Wahyu Adinda, D., Nurhasanah, N., & Oktaviyanti, I. (2022). Profil Kemampuan Numerasi Dasar Siswa Sekolah Dasar Di SDN Mentokan. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 7(3), 1066–1070. https://doi.org/10.29303/jipp.v7i3.700
  12. Widyati, N., Mulyadi, M., & Susanto, H. P. (2023). Pengaruh Konsentrasi Belajar Dan Literasi Numerasi Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas Xi Tkj Smk. Jurnal Edumatic : Jurnal Pendidikan Matematika, 4(1), 31–38. https://doi.org/10.21137/edumatic.v4i1.690
  13. Widyawati, Astuti, D., & Ijudin, R. (2018). Kemampuan Berpikir Aljabar Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Cerita Ditinjau Berdasarkan Kemampuan Matematika. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK), 7(9), 1–8.
  14. Winata, A., Widiyanti, I. S. R., & Sri Cacik. (2021). Analisis Kemampuan Numerasi dalam Pengembangan Soal Asesmen Kemampuan Minimal pada Siswa Kelas XI SMA untuk Menyelesaikan Permasalahan Science. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 7(2), 498–508. https://doi.org/10.31949/educatio.v7i2.1090
  15. Yuniarti, D. A. F., & Widayani, A. (2022). Analisis Penggunaan Media Pembelajaran Daring Pada Siswa SMA di Provinsi Jawa Timur. PEMBELAJAR: Jurnal Ilmu Pendidikan, Keguruan, Dan Pembelajaran, 6(1), 16. https://doi.org/10.26858/pembelajar.v6i1.23234